Brasil……lalalalalalalalaaaaa

18 augustus 2016 - Rio, Brazilië

Toen wij zaterdagochtend heel vroeg om 4:30 (2:30 Peruaanse tijd) in Rio de Janeiro landden, waren wij nog niet allemaal in Sambastemming. De Olympische Spelen waren wel meteen voelbaar op het flink geprofessionaliseerde vliegveld.

Vliegveld Rio

De stromen mensen werden vakkundig in de gewenste richtingen geleid en security was van een hoog niveau maar bleef steeds vriendelijk.

Per taxi naar ons Airbnb appartement in de wijk Ipanema en ……ja, pfieuw het appartement bestond echt. We hadden het al meer dan een half jaar geleden geboekt en de eigenaresse had op al onze mailtjes geantwoord maar toch, het zal je maar gebeuren. Prijzen van hotels en appartementen zijn 5-10 keer zo hoog tijdens de Olympische spelen. Opgelucht gingen wij nog even en paar uurtjes slaap inhalen alvorens aan ons drukke sociale programma van die dag te beginnen

Strand IpanemaZandfort

In de ochtend hadden we een gezellige date met Bilthovense vrienden en hun kinderen op het Ipanemastrand, op 5 minuten lopen van ons appartement. Koffie, ontbijtje, zon, zee en zandkastelen. Een prima begin dus. Er achteraan een lunchdate met Carla, Reinouds Braziliaanse RSM/MBA vriendin in een hip en populair tentje meer downtown Ipanema.

Met Carla, RSM vriendinJeroen en Reinoud

Het was ons die eerste dag al duidelijk: Rio swingt! Is verder totaal niet te vergelijken met de plekken waar we in Ecuador en Peru zijn geweest. De mensen zijn ook echt anders en heel erg gevarieerd. En in Ipanema over het algemeen mooi en modieus. Het is prachtig zomers weer terwijl het hier dus winter is. Een klein beetje jaloers worden we er wel van. Waar we dan weer minder jaloers op zijn is de bewaking die elk gebouw heeft en kennelijk nodig heeft. Ook ons appartementencomplex heeft een groot hek en een 24uurs bewaker/portier.

We verstonden trouwens direct niemand meer. Wat een rare taal dat Portugees. Daar sta je dan met je Duolingo Spaans! Alhoewel, nu we er wat aan gewend zijn, maken we van alle medeklinkers op het eind van het woord “ sh” en blijken we toch nog een heel eind te komen.  Nu herkennen we in ieder geval een paar van de koopwaren die de honderden strand, straat en treinverkopers ons overal aanbieden.

Selfie voor het Holland Heineken HuisHolland Heineken Huis

De Spelen zijn verspreid over meerdere plekken in deze miljoenenstad. Beachvolleybal, super populair in Brazilië, openwaterzwemmen en zeilen spelen zich bij ons om de hoek af, op en vóór het Copacabana strand en fort. Daar kregen we op zondag, al liggend op een Copacabana-strandstoel  prima de sfeer van mee. Die middag namen we een kijkje in het Holland Heineken Huis. Prima sfeer daar, lekker zwembad en dus ook leuk voor de kinderen. We deden nog even mee aan een kickboksclinic waar we een leuk t-shirt en spierpijn aan over hielden. We keken op het grote scherm dat boven het zwembad hing naar de Nederlandse sporters in actie. Beetje matig eten en nogal duur vonden we. Maar ja we zijn dan ook geen euopese prijzen meer gewend. Maar het bier smaakte goed. Om 20:00 moesten de kids daar weg en toen zijn wij maar meegegaan.

Kickboksen 2Kickboksen

Sightseeing. Dat hoort er natuurlijk ook bij als je in een nieuwe stad bent. Geheel voorbereid, want het treintje de berg op hadden we online al gereserveerd, togen wij maandagochtend naar het beroemde Cristo Redento Corcovado. Het Christusbeeld dat sinds 1931 boven Rio uittorent en het beroemdste landmark van de stad is geworden. Dit ging een tweede vinkje op ons (nieuwe) wereldwonderen lijstje opleveren, na Machu Picchu. Van de route naar het treintje toe hadden wij de reistijd wat te rooskleurig ingeschat zodat wij alsnog het gereserveerde treintje mistten. Oeps. Gelukkig konden we een plekje krijgen in het  treintje erna en stonden wij een half uurtje later met nog een paar honderd andere toeristen op de berg van het Christusbeeld.

Treintje naar beeldUitzicht vanaf ChristusbeeldDaar hadden we een prachtig uitzicht over de stad en baaien en maakten Reinoud al liggend van ons een foto met het beeld. Er liggen zelfs yogamatjes klaar om dat te doen! Na een kwartier hadden we het “seen it done it got the the-shirt gevoel wel en wilden we weer naar beneden. Na nog een uur in de rij voor het treintje naar beneden, leek dat te lukken.

Fotograferen op yogamatjesDé foto die iedereen maaktHij waakt over Rio

Rijen, dat is niets bijzonders in Rio en al helemaal tijdens deze Olympische spelen. Veel mankracht stoppen ze dan ook in het rijenmanagement. Wat zeker niet altijd efficiënt is maar het werkt kennelijk. Heel af en toe mogen we als gezin in een priority lane, dat is best fijn.

Met nog een paar honderd anderenBij Christusbeeld

Op maandag hadden we best graag naar de kwartfinale van het beachvolleybal van de Nederlanders willen gaan kijken. We konden helaas geen kaarten krijgen. Het systeem was zo dat je kaarten kocht voor een dagdeel waarin meerder partijen zich afspeelden. De pech wilde dat in het blok van onze Nederlandse teams, ervóór de Brazilianen speelden. Tja, bomvolle tribune dus tijdens die wedstrijd. Daarna gingen de Brazilianen naar huis en lieten een halflege tribune achter bij onze landgenoten. Maar we konden er niet bij zijn want daar had het kaartensysteem niet in voorzien. Toch jammer. Dan maar in ons appartement voor de buis. Die avond kwamen we er tot onze schrik achter dat de kwartfinale dameshockey niet op de Braziliaanse tv uitgezonden werd en we het ook niet via internet konden kijken vanwege rechtenbeperking van de NOS online. Dat was een tegenvaller. Reinoud zocht daarom zijn vrienden uit Bilthoven die met een grote club in Rio waren maar snel op in het Holland Heineken Huis (waar hockey wél te zien was) en hield ons vervolgens op de hoogte van de stand via whats app. Ook maakte hij de inhuldiging van een aantal sporters mee die avond.

Inhuldiging sporters in HHHHockey kijken in HHH

Dinsdag reisden we na een ochtend lekker op het strand naar het Olympische hockeystadion voor de eerste halve finale: de hockeyheren. We waren al gewaarschuwd dat we er toch wel ruim 2 uur de tijd voor moesten uittrekken om er te komen.

metro naar hockeystadionMet de trein naar hockeystadion

Na metro plus trein én een pittige wandeling van een paar kilometer vanwege securityredenen (terug konden we gewoon direct het stations-perron op) arriveerden we in onze oranje outfit, vol verwachting en spirit in het hockeystadion. We schreeuwden onze longen uit ons lijf en bleven geloven in de mannen maar het mocht niet baten, België was echt beter en won verdiend. De kids waren echt ontroostbaar en vonden het heel gemeen dat we zo’n eind gereisd hadden om ons team te zien verliezen. Het duurde een hele poos, zelfs bij Milou, totdat er weer een glimlach vanaf kon. We moesten er zelfs wat troostvoedsel in stoppen (Mc Donalds).

Holland Holland HollandNederland-België

Vanochtend maakten we de hele reis vol goede moed nog een keer. Maar nu om onze dames aan te moedigen in de halve finale. De logistiek er naar toe ging hartstikke soepel want we waren deskundig inmiddels. Op het heetst van de dag klonk het startsignaal. En in de zengende hitte (het was ruim boven de 30 graden en volle zon) streden onze hockeydames voor een plek in de finale. Bloedheet én bloedstollend was deze partij. Wat mooi om daar bij te zijn en nog mooier dat op de gezichten van onze kinderen, hoewel oververhit, weer een vrolijk glimlach prijkte.

Heet op de tribuneJaaa, de dames hebben gewonnen van Duitsland

Milou kan weer lachen

Ons plan om de oude binnenstad van Rio nog even te bekijken na de wedstrijd lieten we snel varen. Te heet vandaag en we zijn stiekem ook een beetje site-seeing-moe. Wij wilden net als de inwoners van Ipanema gewoon nog even op het strand een drankje drinken en de zon onder zien gaan.

Zonsondergang Ipanemabeach 4Zonsondergang Ipanemabeach 2

zonsondergang Ipanemabeach 3Zonsondergang Ipanemabeach

Dit was toch echt een heerlijk einde van onze lange reis. Relaxed, met veel sport, zon en een prachtige setting. Rio de Janeiro is echt een mooie stad. Als dit de winter is dan moet het hier toch echt het hele jaar door heerlijk zijn. We hebben ons beeld maar niet laten beïnvloeden door hier ook naar de vele Farvelas te gaan. We zagen dus alleen het rijke Rio gezien.

Donderdagavond vertrekken we (rond middernacht Nederlandse tijd) en zijn 24 uur later in Nederland (we hebben een lange stop in Madrid).

Tot gauw thuis! Groetjes, namens RLIM,

Suzanne

1. Opa en Oma:
    18 augustus 2016
    Wat zouden wij daar ook graag bijgeweest zijn bij die halve finale dameshockey! Op tv was het al ontzettend spannend, laat staan live!!
    Nav jullie verslag over de stad RIO zouden we er toch nog naar toe moeten!wel een erg lange vlucht!!
    Uit jullie verhalen concluderen wij dat jullie een onvergetelijke vakantie hebben gehad met ontzettend veel indrukken,die jullie nog lang zullen heugen!!
    Hele goede reis terug!!
    Liefs xxxxx
  2. Ben:
    18 augustus 2016
    Wij gaan ervan uit dat het jullie aanwezigheid was waardoor het medaille aantal plotseling opliep. De eerste week was iedereen ontvreden en toen stonden we plotseling eventjes op de zevende plaats. Mooi gedaan. Goede reis terug. Wat zullen jullie blij zijn tertug te zijn. Wij zijn weer blij als de Spelen afgelopen zijn. Zo is Iedereen dus blij.
  3. Else:
    18 augustus 2016
    Een geweldig finale verhaal, over een onvergetelijke reis, die we met jullie mochten meemaken! Wij probeerden jullie te ontdekken tussen de Orange-fans, helaas dat lukte niet. Nu morgen onze hocky-vrouwen en reken maar dat ik op het puntje van m'n stoel zal zitten. Rest me, jullie een goede terugreis te wensen en welkom terug in Nederland
  4. Bart:
    19 augustus 2016
    Mooie afsluiting van een geweldige reis...ik hoop dat jullie nog lang zullen nagenieten en over een aantal jaren voor een toegift gaan.
  5. Suzanne:
    19 augustus 2016
    Wat een wereld van verschil met alles wat jullie eerder hebben gezien onderweg.
    Wij beten op de bank onze nagels al kort met al die spannende wedstrijden. Als je er met je neus boven op zit is het helemaal vreselijk om je eigen mannen te zien verliezen. Gelukkig helpt mc Donalds echt! Een hele goede en vooral veilige terugreis
  6. Gijsbrecht:
    19 augustus 2016
    Het verhaal is prachtig, maar een foto met Heineken-bier in het buitenland, Reinoud, waar zijn je roots gebleven? Elke Brabander weet, dat Heineken-bier in het buitenland niet te zuipen is. En dan te bedenken dat Brazilië ongetwijfeld ook heerlijk eigen bier moet hebben (ik ken ze overigens niet en hoor dus graag welke lekker is)!

Veel plezier daar,

Gijsbrecht