3h00 in de ochtend - Arequipa

31 juli 2016 - Arequipa, Peru

Onze bus naar Colca Valley - zonder de andere gastenDaar zit je dan in de bus. Met z'n dertigen. Inclusief chauffeur, de gids en haar dochtertje. De bus zit helemaal vol. En hoe laat is het denk je? 3h15 Peruaanse tijd. Inderdaad. We zijn 2h45h opgestaan om klaar te staan bij de hotellobby. En nu zitten we dus in de bus. En wij zijn niet de enige. Bij het ophalen van diverse medereizigers dwars door Arequipa komen we rond dit tijdstip al belachelijk veel andere bussen en busjes tegen. Nee, we zijn niet de enige. Je moet er wat voor over hebben als fulltime toerist.

Snel nadat we onderweg zijn krijgen we dekens uitgedeeld. Het kan koud worden. Van tevoren waren we ook al gewezen op de noodzaak van warme kleren in onze rugzakken. Maar ook zwembroek meenemen en zonnecreme. We proberen wat te slapen want we stoppen pas na 3,5 uur. Best moeilijk als de stoelmaten en beenruimte zorgvuldig zijn opgemeten met Peruaanse mensen in het hoofd. Het voordeel is wel dat we weliswaar in het donker hebben kunnen aanschouwen hoe de omgeving snel veranderd in een soort ruw maanlandschap.

Inderdaad is het heel erg koud als we na 3,5 uur uitstappen om te ontbijten. We nemen de dekens maar mee naar het ontbijtzaaltje. Daar krijgen we een heerlijk ontbijt voorgeschoteld: heet water, theezakje of koffiepoederzakje, platte kale broodjes, boter, jam en vruchtensap. De vele mensen die we in Arequipa al tegen kwamen in de bussen komen we ook hier weer tegen.

We vervolgen onze weg weer in de bus de Colca Vallei in. De reisleidster, Maria, neemt het woord. We hadden al eerder kennisgemaakt met deze dame die van aanpakken houdt. Bij aanvang van de reis adviseerde ze iedereen toch echt te gaan slapen gedurende de 3,5 uur. Ze voegde de daad bij het woord door alle lampen in de bus uit te doen. Om vervolgens luidkeels en zeer uitgebreid te gaan ratelen met de chauffeur in dienst.

Zij vertelt ons in het Spaans en in niet te volgen Engels - gelukkig kunnen wij ondertussen Spaans wel een beetje volgen - hoe de dag er verder uit gaat zien en de achtergrond van deze schittetende omgeving. Want dat is het. Vele hadden ons aangeraden om toch echt naar Colca Canyon te gaan en dat is een goed advies gebleken.

Colca Valley - 3Colca Valley: een adembenemende vallei inclusief canyon in de Andes temidden van een vulkaanlandschap met hele hoge (besneeuwde) pieken. Niet alleen is de natuurlijke omgeving prachtig. De volkeren die hier woonden hebben er in duizenden jaren een prachtig systeem van smalle terassen gecreëerd. Soms tegen behoorlijk stijlen wanden aan. Colca Valley - 2Dat tezamen met de hoogte verschillen geeft een indrukwekkend beeld. De vallei mond uit in een canyon. En dit is een canyon die hoort bij de grootste van de aarde. Hij is niet zoals de Grand Canyon vlak met een scheur die de diepte ingaat maar direct omgeven door bergtoppen waardoor de hoogteverschillen nog groter zijn. Het verschil tussen de hoogste top en de rivier in de canyon is 4 kilometer. Condor - 4Voeg daar dan nog meerdere Andes Condors aan toe en het plaatje is compleet. Deze condors (de op 1 na grootste vliegende vogels in de wereld met een spanwijdte van meer dan 3 meter) zweven daar 's ochtends op de thermiek zoekend naar dode dieren. Kortom, Colca Canyon is zeker de moeite waard om het te bezoeken.

Milou met Arend op haar hoofdTerug naar onze reisleidster. Terug naar onze bus. Want die dag die begon om 3 uur in de ochtend, zal tot 18h00 duren. Na het ontbijt stappen we nog even uit bij een plaatselijke kerkje om vervolgens snel naar het Condor punt te rijden. En wij zijn weer niet de enige. Honderden mensen op een klif kijkend naar een stelletje condors. Busladingen vol. en dat moet ook allemaal terug over de smalle weggetjes langs de canyon. Na een uur losgelaten te zijn om naar de Condors te kijken volgen nog enkele viewpoints, een hotspring (waar we precies 15 minuten in mochten zijn)Alpacas en een buffet lunch (verrassend lekker) en nog meer viewpoints (op 5km (!) hoogte tussen de lama's en de Alpaca's). En weer ruim 3 uur terug over de hoge bergen naar Arequipa.

Onze tip voor toekomstige reizigers naar dit deel van Peru: Ga zeker kijken naar Colca Valley. Maar ga niet meer met zo'n eendaagse reis. Boek een eigen gids met eigen vervoer, of maak er een meerdaagse trip van zodat je ook daadwerkelijk daar kunt wandelen, overnachten en de prachtige natuur ten volle kunt benutten. De condors zul je alsnog met meerdere bekijken, dat is dan maar zo. Het zijn op dit moment nationale feestdagen in Peru - Onafhankelijkheidsdag - waardoor het nog eens extra veel Peruanen zijn die daar op die rots stonden. Hopelijk is dat normaal iets minder.

Nog even over Arequipa. Het is hier zeer aangenaam. Overdag schijnt heerlijk de zon, geen wolkje aan de lucht. Korte broeken werk. Het regent hier alleen in januari en februari. De rest van het jaar is het zonnig. Het is hier nu winter dus 's avonds koelt het wel snel af. De binnenstad is een plaatje, met vooral witte gebouwen, gemaakt van wit lavasteen, in oud Spaans koloniale stijl. De binnenstad is ook rustiger dan in al die andere steden die we tot nu toe hebben gezien. Dit komt door een autoloos beleid van de plaatselijke overheid. Dat scheelt een hoop getoeter. We hebben ook een zeer aangenaam hotel met een aardige eigenaresse. Morgenmiddag gaan we weer verder met de bus naar Puno. Jammer dat we hier al weg moeten.

Groet, mede namens SLIM, Reinoud

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mijke:
    1 augustus 2016
    Mooi verhaal, Reinoud! Je hebt wel een Pisco Sour verdiend.
  2. Gijsbrecht:
    Dag Reinoud,

Moet je eens proberen om te kijken naar 100 Amerikanen in een rij die staan te wachten om vanaf één punt naar Cuba te kijken op Key West. Ook leuk!

Veel plezier daar en denk ook aan "vakantie", om drie uur 's ochtends vertrekken hoort daar niet bij.

Gijsbrecht
  3. Diederik & Brigit:
    1 augustus 2016
    Prachtige foto van de condor, doet me denken aan de stamgasten. De welbekende en op eenzame hoogte vertoevende tekenaar Toon brengt regelmatig de condor in zijn strips, een bijziende vogel die constant opschept dat geen enkel beest zo hoog kan vliegen als de condor, waarna het beest door een Boeing wordt aangevlogen. Dezelfde bijziende condor zegt dat geen enkele andere vogel dan de condor van grote hoogte een veldmuis kan herkennen, duikt vervolgens naar beneden en vliegt zichzelf te pletter tegen het achterwerk van een olifant. Wij genieten van jullie verhalen en foto's, lijkt ons zo langsamerhand wel een vermoeiende reis, straks eind augustus lekker uitrusten op school en op het werk.
  4. Else:
    1 augustus 2016
    Heel spannend allemaal, maar wel erg vroeg en vermoeiend! Gelukkig zijn jullie (lekker jong) na een nacht goed slapen, deze vermoeidheid vergeten en houden jullie alleen de mooie ervaringen over! Besos!!!
  5. Opa en Oma:
    Hallo Reinoud,
    Ook vandaag weer een prachtig en heel interessant reisverhaal!
    Wat een gigantische indrukken doen jullie op!!
    Doet me deugd dat Ivo een PSV shirt aan heeft! Zeker omdat we gisteren met 1-0 van Feyenoord gewonnen hebben voor de Johan Cruyf schaal 2016. Een goed begin van het seizoen is het halve werk!!
    Heel veel reisplezier!
    Liefs xxxxx
  6. Hoepels:
    1 augustus 2016
    Vroeg op, het echte REIS gevoel !
    (heb nog wel wat leuke ideetjes voor volgende trips)
    Wat een mooi landschap en condors van zo dichtbij zien lijkt me echt geweldig.