De nachtdieren

29 juni 2016 - Mindo, Ecuador

Regenwoud-nacht-tourGisterenavond gingen we naar een regenwoud om nachtdieren te zien. Om te beginnen kregen we zaklampen van onze gids. Toen moesten de lampen nog uit blijven. Dat moest omdat je dan vuurvliegjes kon zien. Je moest goed kijken, dan zag je soms een kort lichtje branden. Na de vuurvliegjes mochten we de lampjes aan doen en gingen we dieper het regenwoud in.

Je moest goed kijken. Dan zag je soms een beestje. Het eerste beest dat we toen zagen was een kakkerlak. Een best wel kleine kakkerlak. Ongeveer anderhalve centimeter lang. Normaal worden ze iets van vier centimeter lang. Daarna zagen we in een holle dikke tak een soort behaarde spin. Heel vies.

Regenwoud-nacht-tour - sprinkhaanToen we verder liepen zagen we een krekel van ongeveer vier of vijf centimeter lang. Toen een sprinkhaan, ook ongeveer zo groot. Je kunt ze daar herkennen door de antennes. Een sprinkhaan heeft kortere antennes dan zijn lijf.  Een krekel heeft langere antennes dan zijn lijf.

Toen we verder gingen hoorde we een raar geluid. Het klonk ongeveer zo: Nut, nut, nut. Toen we verder gingen zagen we het dier dat dat geluid maakte. Het was een rain frog. Hij was hééél klein en was erg gecamoufleerd.

Toen de gids had uitgelegd dat die kikker dat geluid maakte, gingen we verder. We kwamen uit eindelijk aan bij een boom waar een soort aap zat. Regenwoud-nacht-tour - hoe heet hij nou ook al weer?Hij kan naar beneden klimmen zijn voeten omdraaien zonder zijn lijf mee te draaien en dan achter uit om hoog klimmen. We probeerde hem te lokken met banaan. Helaas kwam hij niet opdagen.

Dus toen gingen we verder. Helaas vonden we verder niks meer dan slakken en kikkers. Toen besloten we terug te gaan. Toen we weer bij de boom waren, waren bijna alle bananen verdwenen. Toen zij de gids dat we onze lichten uit moesten doen. Toen we de lichten uit hadden gedaan, deed de gids een rood lichtje aan dat niet zo fel was aan.

We moesten stil zijn.

Toen we dat deden vlogen er allemaal vleermuizen rond. Ze kwamen op de bananen af. We probeerden een foto te maken. Maar helaas waren we niet snel genoeg. Toen de vleermuizen weg waren gingen we verder terug. Regenwoud-nacht-tour - slapende vogelUiteindelijk zagen we hele rare vogels in een tak zitten. Ik ben vergeten hoe ze heetten.

Toen we de vogels hadden gezien gingen we echt terug. Op het einde toen we bij de auto waren, zat er nog een vogelspin op de voorkant. Die hebben we gefotografeerd. Daarna gingen we terug en kwamen we weer veilig terug.

Regenwoud-nacht-tour - spiderToen we er waren zagen we nog een paar kolibries. Die zaten daar veel elke dag zagen we er minstens vijftig.

Toen gingen we naar bed.

Dat was het avontuur in de nacht. Lars

1. Suzanne:
    30 juni 2016
    Wat een spannend avontuur Lars.
    Jammer dat jullie die aap niet naar beneden kregen.
    X
  2. Ben:
    30 juni 2016
    Lars, kun je die vogeltjes ook vangen om ze in een kooitje mee naar huis te nemen?
  3. Ben:
    30 juni 2016
    en ik vergat nog te zeggen dat ik het wel een mooi verhaal vind.
  4. Manon:
    30 juni 2016
    Dag Lars, wat een mooi en spannend verhaal! Gaaf. Ik wilde jou en papa en mama heel erg hartelijk danken voor mijn mooie verjaardagscadeau - veel te gek maar wel heel erg lief! Veel plezier daar weer he! Groet, Manon
  5. R+SLIM:
    1 juli 2016
    Wij zijn blij met zo een goede buitenlandse reisleider. De suggestie van het kooitje gaan we zeker ter harte nemen. We kijken of we nog andere dieren mee kunnen nemen in datzelfde kooitje. Al mogen ze elkaar niet de tent uit vechten. Morgen gaan we naar Galapagos. We kunnen van te voren langs de winkel rijden waar kooitjes worden verkocht. We zullen er velen nodig hebben.
  6. Marcel:
    1 juli 2016
    Wat een gaaf verhaal Lars! Daar was ik graag bij geweest. Dat geluid van die rain frog moet je in Nederland nog maar eens nadoen. Hebben jullie last van de jetlag of beginnen jullie al aardig aan de nieuwe tijdzone te wennen? Groeten van Dammie!