Quito - stad

8 juli 2016 - Quito, Ecuador

Quito, op gem. 2800 m hoogte, tegen (vulkaan)bergen aangebouwd

Na de Galapagossafari in de (bijna) ongerepte natuur, hadden we wel weer eens zin in de stad. We checkten in in een leuke hostel mét Wifi. Het was een groot koloniaal gebouw met hoge plafonds en een binnenplaats in het oude centrum van Quito.

op dak van mooiste kerk van Z-AKerknterieur van goud en houtsnijwerk

Onze transfer vanaf het vliegveld werd verzorgd door een erg sympathieke en goed opgeleide middelbare dame die keurig Engels sprak en ons erg graag wat meer wilde vertellen over de politieke en economische situatie in het land. Over de huidige president die aan de ene kant veel goeds heeft gedaan voor o.a. infrastructuur en medische zorg, maar aan de andere kant de schatkist plundert met te dure aanbestedingen aan bevriende bedrijven en niet zorgt voor werkgelegenheid voor de nieuwe generatie. "Gelukkig (en met Gods wil) zouden er in maart weer verkiezingen zijn", aldus onze charmante chauffeuze.

De kinderen wilden voorlopig even gewoon chillen in  in het hostel (mét game-room) dus verkenden Reinoud en ik samen even de oude binnenstadstad en dronken een cervezaatje.

Museum met pre-koloniale voorwerpen en kunst

De oude binnenstad bestaat uit een zeer heuvelachtig stratennetwerk met koloniale gebouwen, verborgen binnenplaatsen, prachtige kerken, kathedralen, kloosters én een verzameling van bonte winkeltjes. Met RK-beelden en schilderijtjes, met onbekende voedselgrondstoffen, met kleurrijke piñatas, met stoffen en fournituren, met DVD verhuur. Dáár bestaat het allemaal nog! Overal op straat wordt eten en spullen verkocht, vanuit bakfietsen, standjes, uit de hand, vanaf een dienblad. De Ecuadoranen worden echter nooit vervelend, geen enkele verkoper probeerde actief iets aan ons te slijten.

Monestreria de San Fransicco

Sowieso zagen we weinig toeristen en dat gaf ons het gevoel een onderdeel te vormen van het gewone stadse leven. We bezochten samen een aantal prachtige kerken met hele rijke interieuren van goud en houtsnijwerk en een aanbevolen museum Casa del Albada terwijl onze kids aan het gamen waren!

Overal in Quito klinken twee historische figuren door in namen van straten, pleinen, parken, vliegvelden en banken: Bolívar en Sucre. Beide Venezolanen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de bevreiding van het kolonialisme van meerdere Z-Amerikaanse landen. In mei 1822 bevrijdden zij Quito van de Spaanse overheersing in de Slag bij Pichincha,

Deze dagen in Quito kregen we de kids maar met moeite mee uit het hostel. Ze waren onder lichte dwang wél te porren voor een leuke hop-on-hop-off tour met dubbeldekker door de stad. We stapten uit in het nieuwe gedeelte van Quito voor een door de kinderen zeer gewenste fastfoodlunch. Daar lagen alle bekende ketens op een rijtje. Hier rondlopend realiseerde wij ons dat de 'rijken' allemaal naar dit Noordelijke gedeelte zijn verhuisd en de oude binnenstad voornamelijk door arme Ecuadoranen wordt bewoond. Ook leidde de bus ons met indrukwekkende rijkunsten de stijle heuvel op naar het foeilelijke maar horizonbepalende Mariabeeld met vleugels.

Hop on hop off bus

stijle straatjes

Ook sleepten we ze mee naar het wat nieuwere en toeristischere gedeelte van Quito waar we naar de finale WK-voetbal keken in een lunchtentje en Milou een momentje van heimwee had.

halvelfinale van voetbal kijken tijdens lunchHeimweemomentje

Daarna namen we de kabelbaan naar 4100 m hoogte op de (actieve) vulkaan de Pichincha voor een prachtig uitzicht over Quito met op de achtergrond de Cotopaxivulkaan, de op een na hoogste en met sneeuw bedekte vulkaan van Ecuador. Was daar boven trouwens behoorlijk koud in onze korte broek en slippers!

Uitzicht op Quito met Cotopaxi op achtergrondCotopaxi vulkaan

We hadden deze dagen lekker lenteweer dat er het hele jaar door schijnt te zijn. Aan het eind van de middag eindigde dit meestal in en een flinke regenbui.

Wij vonden Quito abslouut de moeite waard en waren op alle fronten weer opgeladen voor onze aanstaande primitievere trip naar de Ecuadoraanse Amazone.

Liefs, namens RLIM,

Suzanne

1. Hoepels:
    13 juli 2016
    HAHA, kids achter de schermpjes, pa en ma op stap. Waar heb ik dat eerder gehoord?
    Lars, Ivo en Milou, er zijn vast Pokemons te vangen in Quito !
  2. Gijsbrecht:
    14 juli 2016
    Heimwee, dat is herkenbaar als je lang weg bent. Ik leef met je mee Milou, maar wij blijven keurig op onze plaats en denken voortdurend aan jullie, dus als je terugkomt zijn hier pannekoeken op zijn Hollands!
  3. Else:
    14 juli 2016
    Wat Gijsbrecht's reactie betreft, ik sluit me daar helemaal bij aan. Heimwee is niet leuk, maar gaat weer over. Jullie maken zoveel nieuwe dingen mee en dan af en toe een happy mail, dat is boffen! Bovendien zijn er R.S.L.en I. om je op te vrolijken en wij reizen met jullie mee.