Galapagos - deel 2

5 juli 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

Tijd voor relaxenDe rest van de dagen vulde zich met het bezoek aan meerdere eilanden, waarbij er een variëteit was aan tripjes. Meerdere wandeltochten met onze gids, vele malen snorkelen, een prachtige mangrove tocht in de dinky en ruime relaxtijd tussendoor (al vonden de kinderen dat niet ruim genoeg :-) ). Elke avond de briefing voor de volgende dag. Elke ochtend vroeg opstaan. En dagelijks een goed verzorgd ontbijt (met lekker veel fruit en koffie-die-er-mee-door-kon) en tussen de middag en ‘s avonds een verassend lekkere en gevarieerde lunch en diner. Aangevuld met heerlijke snacks als we weer aan boord kwamen.

Enkele hoogtepunten van de dagtripjes:Vogels kijken op Genova Island

• Onze gids Juan was behoorlijk goed op de hoogte van geschiedenis geografie en natuur. Daarbij herhaalde hij op een niet-vervelende-manier vele feiten over al deze onderdelen. Wel werden we er af en toe behoorlijk melig van als hij weer begon over de “True Galapagos Boobie” of iets dergelijks.
  • De rest van de crew (totaal 6 personen op 7 gasten) zorgde goed voor ons. De crew bestond uit een kapitein, een hulpkapitein, een monteur (nodig!!), een kok, een ober en dus onze gids. De ober serveerde ons in een semi-tuxido met strikje. Het leven van de crew vindt naar eigen zeggen voor 60% van het jaar op de boot plaats. Jeetje!De crew en wij (Melanie uit Oostenrijk ontbreekt - maakt de foto)
  • De andere twee gasten op de boot uit Zwitserland (Melanie en Nick) waren aangenaam gezelschap. En ik kon mijn Duits weer een beetje verder verbeteren. Dit betekent wel dat al die talen (Duits, Frans, Spaans en Engels) door elkaar heen voor verwarring zorgen, vooral bij mij.
  • De diverse eilanden die wij aandeden zijn weliswaar allemaal ontstaan door vulkanische activiteit maar op andere momenten ontstaan. Zo is een deel van Barthelome Island slechts 120 jaar geleden ontstaan waardoor dit deel alleen nog maar bestaat uit zwarte gestolde lava met slechts enkele spaarzame plantjes (super indrukwekkend – het lijkt op een grote brownie). Andere plekken zijn weer 1000 jaar ouder waardoor hier weer iets meer vegetatie aanwezig was en de lava inmiddels een andere kleur heeft gekregen. En Santa Cruz is weer vele malen ouder waardoor hier hele uitgebreide vegetatie aanwezig is. Dat alleen al geeft je een prachtig gevoel over van de evolutie.Brownie (zwart lava van 120 jaar oud) op Barthelome Island
  • Op het eerste eiland dat we aandeden (Genovesa Island) waren zo ontzettend veel vogels! Dat zie je natuurlijk wel eens op natuurfilms maar om daar tussen te lopen is adembenemend. En wat kunnen die vogels schijten.
  • Het snorkelen was keer op keer prachtig om te doen. Who needs Scuba diving? Vanaf de Dinkey of vanaf een strand. Ook de vissen leken minder schuw dan elders. Lars, Ivo en Milou konden het weliswaar minder lang volhouden vanwege de kou(!) maar dat kon de pret niet drukken. Wel moesten we duidelijk in de buurt van de gids blijven aangezien het gehele gebied vol met haaien zit. En wie kan het verschil zien tussen ongevaarlijke en gevaarlijke?
  • Zoals Suzanne al geschreven heeft zijn de meeste dieren niet schuw. Je kunt ze van dichtbij benaderen en dat maakt de indruk des te groter. Wat we allemaal gezien hebben? Nou, euh….
    • Vele zeeschildpadden (al snorkelend en vanuit de boot / dinkey);
    • Landschildpadden;
    • Vele haaien (White-tip-shark, black-tip-shark) ook al snorkelend(!);
    • Enkele tijgerroggen (vanuit de dinkey);
    • Twee pijlstaartroggen (snorkelend);
    • Vele zeeleeuwen (waarbij wij moeite mee hadden om het onderscheid tussen zeeleeuwen en zeerobben te maken, maar dat is ons nu goed uitgelegd);
    • Enkele Galapagos pinguïns (snorkelend tot zeer dicht te benaderen!) – kleine pinguïns en de enige pinguïns die niet in koud water leven;
    • Vele leguanen, meestal niet in actie, maar gelukkig ook één zwemmend;Mooie camouflage
    • Ontzettend veel (diverse soorten) krabben;
    • Een prachtig gekleurde kreeft (al snorkelend);
    • Natuurlijk ook de lievelingsdieren van Milou: Dolfijnen;
    • Ontzettend veel diverse soorten Jan van Gents (blauw voet, rood voet, stampvoet), Fregatvogels (“Great Fregat”, “Magnificant Fregat”), Galapagos vinken, Galapagos duiven, de Galapagos uil, blauwe reigers en nog allerlei andere vogels waar ik ondertussen de naam van ben vergeten;
    • Vele insecten;
    • En nog veel meer tropische vissen en zeesterren -  de één nog mooier gekleurd dan de ander.
  • Over de zeeleeuwen wil ik nog wel kwijt dat het fantastisch was om met deze dieren te snorkelen. Het zijn net honden die bij je blijven en met je willen spelen. Eén was zo enthousiast met ons aan het spelen, dat toen er een haai langs kwam (gelukkig een White-tip-shark, die zijn overdag niet gevaarlijk, slik) hij spontaan achter de haai aanging. Die was daar helaas niet van gediend en ging er snel vandoor.
  • Verder hebben alle dieren wel weer hun eigen impact op je. Een haai blijft imposant, hoe groot of klein hij ook is, een rog blijft elegant, een Sharks around the dinkey!leguaan blijft een raar wezen en de vogels (zeker de mannelijke fregatvogels die met hun grote rode opgeblazen keel) blijven mij dom overkomen (je zult maar een blue foot boobie zijn!)

Kortom, na 4 dagen stapten wij met een fantastisch voldaan gevoel op Baltra eiland weer op het vliegtuig naar Quito. We zeiden onze medereizigers uit Zwitserland en de 6 koppige bemanning vaarwel. Voor ons zullen de natuurfilms over de Galapagos nooit meer hetzelfde zijn. En dan is die eerste nacht van slechte slaap, met lawaaierige motor en deinend schip al gauw vergeten!

Groet, mede namens S.L.I.M.,

Reinoud

1. Else:
    12 juli 2016
    Wat een super verslag en wat een reis! We genieten mee. L.I.M. hebben stof voor spreekbeurten voor de rest van hun schooltijd, denkt ik.
  2. Gijsbrecht:
    13 juli 2016
    Zijn er ook nog orchideëen gezien?
  3. Ben:
    13 juli 2016
    En had je nu dan toch maar dat kooitje meegenomen.
  4. Opa en Oma:
    13 juli 2016
    Wat een reis: interessant/spannend, onvergetelijk,leerzaam, maar ook nog een heel leuk reisverslag!
    Wij kunnen alleen maar iets vertellen over de schoonheden van ST.PETERSBURG!
    Geniet maar lekker verder!
    Liefs xxxxx
  5. Hoepels:
    13 juli 2016
    Fantastisch dat er zo'n plek op aarde is waar je zo tussen de dieren kan zijn. We smullen van jullie verhalen.
    Once in a lifetime belevenis....