Ons verblijf in de “Amazone”

11 juli 2016 - Tena, Ecuador

Eigenlijk is Amazone iets teveel gezegd. Waar wij waren is onderdeel van de Amazone, maar wel echt aan de rand. De Amazone is groot en waarschijnlijk moet je verder de rivieren af of beter nog vanuit de Braziliaanse kant gaan om er echt een duidelijk beeld bij te krijgen en de onnoemlijke dieren tegen te komen die in dat deel van de wereld allemaal leven.

Ons huisje bij het zwembad in Cotacocha Lodge, Tena, Ecuador

Na ons verblijf in de Galapagos en Quito, reden we met een klein busje richting Tena. Het is verbazingwekkend wat er in een rit van 200 km gebeurt met het klimaat en omgeving. Vanuit Quito (lenteweer met zon en ’s avonds soms even regen) rijd je naar het Oosten en ga je meteen richting een pas op 4 km hoogte. Koud, mistig maar toch nog bomen op die hoogte. Je komt dan ook langs Papallacta waar we op de terugweg een nacht zouden verblijven. Daarna daalt de weg weer en kom je uiteindelijk in een Amazone omgeving uit. Ondanks dat de rit maar 200 km was, duurde deze toch ruim 4 uur. De weg was op vele plekken kapot door zware regenval, kleine lawines of onduidelijke scheuren. Het lijkt ook heel moeilijk om de wegen goed te houden met een dergelijk ruw landschap. Steile wanden die, zo lijkt het, elk moment kunnen afbrokkelen. Bij Tena reden we nog even door langs de “Rio Napo” (die uiteindelijk in Peru ook uitkomt in de Amazone rivier) om daar afgezet te worden in Cotococha Lodge. Een ecologisch resort (met een Nederlandse eigenaar die ook een reisbureau heeft in Quito – Pure Ecuador! Genaamd – en die we niet gezien hebben – maar dat terzijde) met mooie cabanas. Allemaal behoorlijk tropisch.

Het verblijf bestond uit verschillende tripjes van behoorlijke toeristisch niveau:

• Een gemotoriseerde kano tocht naar een DierenWeesHuis. Dit wordt als het goed is nog uitgebreider beschreven door Lars of Milou(?!?);De kano die ons over de rivier naar het dierenasiel bracht
  • Een bezoek tijdens diezelfde tocht aan een dorp vol met apen (en winkeltjes);
  • Een wandeltocht naar een waterval, waarbij de waterval uiteindelijk via de normale weg 5 minuten lopen bleek(!);
  • Rafting for idiotsOp autobanden de Rio Napo af;
  • Een bezoek aan een zogenaamde authentiek dorpje waar we getuigen waren van het maken van de plaatselijke ‘redbull’-drank, pottenbakken en pijltjesblazen. Hier lieten Lars, Ivo en Milou zich van hun beste kant zien door allerlei dieren te kleien die ze op de Galapagos gezien hadden;
  • En een mooie wandeltocht (alleen door S+R gemaakt) met gids die ons vertelde over de vegetatie en de dieren. Eigenlijk het beste onderdeel. Hier hebben we mieren gegeten, termietennest gebruikt als ‘het beste spul tegen muggen’. Grote giftige mieren gezien, grote spinnen gezien, de machoboom leren kennen, bomen met wortels die 20 meter verder nog doorliepen en kennis gemaakt met de knoflookboom.Macho-boomTermieten tegen de muggen

Daarnaast was er een prima zwembad waar we na de tripjes lekker in konden ontspannen. De huisjes waren zonder elektriciteit en op het gehele complex was geen internet. Dat is wennen maar eigenlijk ook wel weer ontspannen. Het licht in de huisjes bestond uit 2 olielampjes die om 18h00 voor je huis werden gezet en die de gehele nacht aanbleven. De bedden waren prima maar de eerste nacht was het wel even wennen aan het idee dat er allerlei dieren in het huisje rondliepen. Kakkerlakken (van diverse grootte), sprinkhanen en andere ongeïdentificeerde insecten. Ondanks de schijnbare maatregelen om het huisje ‘dicht’ te maken was dat toch echt niet gelukt.Huisdieren in onze hut - 2 Het eten was goed verzorgd. We hebben elke dag uitgebreid geluncht en gedineerd. En natuurlijk hebben we ook tegen het einde van de dag en na het diner veel gejokerd!

Kortom, met een lekker gevoel stapte we weer bij dezelfde chauffeur in, die ons ook gebracht had. Om ons 3 uur later in de termen van Papallacta af te zetten.

Groet, Reinoud

1. Ben:
    21 juli 2016
    Ik heb nu wel een vraag aan LVM. Als jullie zo naar de grote rivieren gaan moet er dan niet eens een keertje gevist worden? Op de zijrivieren van de Amazone (en natuurlijk ook op de Amaazone zelf) kun je fantasties vissen op piranhas en die beestjes zijn ontzettend lekker. Natuurlijk pluk je dan eerst vóór het bakken wat blaadjes en schors van de knoflookboom maar daarna is het smullen.
  2. Opa en Oma:
    Lieve mensen,
    Wat een afwisseling in natuurlijke omgeving,klimaat,flora,fauna en logiesmogelijkheden! Prachtig.
    Jullie zijn al weer bijna 4 weken onderweg!! Wij zijn vanmorgen na een cruise van 14 dagen in Hamburg van de boot gegaan en blijven tot zondag in Hamburg!
    We gaan ook naar een Stage musicalhit in Hamburg:" Das Wunder von Bern"
    Geniet maar lekker verder !!
    Liefs xxxxx
  3. de Dammies op reis:
    21 juli 2016
    Dat klinkt superleuk! Ik hoop dat jullie SUPERVET avonturen gaan beleven en een geweldige vakantie hebben!
    Hopelijk zien we jullie snel weer, want van deze avonturen willen we wel meer weten
    Groetjes van merel van dam!
  4. R+SLIM:
    21 juli 2016
    @JullieBuitenlandseReisleider: Lars gaf al eerder aan dat hij graag een keer zou willen vissen. Alleen heeft hij aan mij een slechte: de 2 keer dat ik gevist heb, heb ik geen vis gezien, laat staan gevangen, terwijl het vol bleek te zitten met vissen! Vissen hebben wij vroeger nooit meegekregen :-(
  5. Else:
    21 juli 2016
    Wat een belevenis. Zonder internet met al die enge kakkerlakken en spinnen, fijn na het eten lekker lang jokeren en dat met twee olielampen! Het gezin knus onderelkaar! Mooi verhaal: Een lange wandeltocht om dan over de weg in 5 minuten weer terug, cool! Die tocht in zo'n autoband lijkt me ook te gek. Ik kijk steeds weer uit naar jullie verslag. Lieve groetjes Else
  6. Hoepels:
    22 juli 2016
    Ik probeer de mannen warm te krijgen voor ook zo'n reisje maar met die nachtelijke gasten ....