Onze indruk van Ecuador

16 juli 2016 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Eigenlijk hebben we nog maar heel weinig gezien van Ecuador. 4 weken lijkt veel. Maar haal daar 1 week Galapagos vanaf,minus de tijd aan reizen (en dus wachten) en momenten dat we even niets gedaan hebben. Dat betekent dat je van het land zelf relatief maar weinig ziet. Daarom past ons bescheidenheid in onze meningsvorming over dit mooie land. Toch hebben we wel wat indrukken gekregen die we hier willen samenvatten.

Typische Ecuadoranen langs de weg

• De mensen: De Ecuadoranen komen over het algemeen heel vriendelijk, gastvrij, niet opdringerig en vrolijk over. We voelen ons welkom en veilig. Het is niet heel handig van ons dat we zo gebrekkig Spaans spreken. Ondanks onze Duolingo inspanningen praten wij met handen en voeten. En dat betekent dat we niet maximaal kunnen profiteren van hun hartelijkheid en gastvrijheid. Dat zij op hun beurt zeer beperkt tot geen Engels kunnen en dat ze ook nog eens moeite hebben om rustig Spaans te praten - als wij aangeven dat wij zeer gebrekkig Spaans kunnen, ratelen ze vrolijk verder - maakt de verwarring compleet en zorgt ervoor dat de gesprekken tot de meest basale onderwerpen beperkt blijven. We weten allemaal dat goede communicatie de toegankelijkheid van de mensen en het land groter maakt. Jammer dat we met al die Duolingo-tijd niet vloeiender Spaans spreken. We hebben wel een vertaal-app ontdekt waar tegen je gewoon je Nederlandse zin spreekt en hij geeft de gesproken en getypte vertaling terug (Speak and Translate). Overigens: wij blijven stug volhouden en zijn ook weer vol met Duolingo aan de slag en oefenen woordjes tijdens langere taxi/bus ritten.
  • Chevice proberen in QuitoHet eten: We eten hier prima. Misschien wel omdat het veel weg heeft van de Nederlandse keuken: De kaart is meestal vrij eenzijdig. En het is eerder grof dan verfijnd. Het gevoel zoals in Thailand, Maleisië en Indonesië dat alles heerlijk is en je altijd nog meer wil, is hier niet helemaal zo aanwezig. Vis is bijna altijd of forel of zeebaars naast enkele inktvis- of garnalengerechten en vlees is kip, karbonade of biefstuk. Meestal aangevuld met witte rijst of lokale zoete aardappel en natuurlijk fruit (grove stukken ananas, papaja of meloen). Het lokale gerecht Ceviche (zowel in vlees als vis variant) is heerlijk maar staat helaas niet vaak op de kaart.
  • Typische huizen in EcuadorInfrastructuur: Er gebeurt hier zichtbaar heel veel. Er wordt enorm veel gebouwd en het land lijkt in ontwikkeling. Die groei heeft echter nog niet iedereen bereikt. Het valt ons op dat, met uitzondering van enkele goede buurten of individuele huizen, de meeste huizen er slecht onderhouden uitzien. Bijna geen enkel huis is afgebouwd of afgewerkt. Vele huizen hebben wel al de staaldraden voor een volgende verdieping maar die is er dan nog niet (dit fenomeen kennen we overigens ook al van vele andere landen). Blijkbaar leven ze hier niet zo op de pof zoals wij dat doen met onze hypotheken. Ook de hostels zijn vaak matig onderhouden. Het was wennen voor ons dat het rioleringssysteem blijkbaar anders werkt, want wc papier mag bijna nooit in de wc gegooid worden. Dat betekent dat je het gebruikte papier gewoon in een mandje naast de wc moet dumpen. Meer hoeven we niet te vertellen. Wat betreft wegen wordt er druk gebouwd. Deze president heeft ingezet op het wegennet en het railnetwerk. Er zijn dus ondertussen belangrijke snelwegaders ontstaan van 2 x 4-baans wegen (nog wel met stoplichten en gezellige deelnemers zoals honden en mensen). Het lijkt wel nodig want zodra die wegen er niet zijn is de reistijd ook onmiddellijk een veelvoud. Dat lijkt overigens voor niemand een probleem. Iedereen blijft relaxed. Water uit de kraan is (nog) niet drinkbaar. Je ziet dat dit land snel vooruit gaat. Vooral de wegen, de trein en de groei van het aantal ShoppingMalls zijn daar het bewijs van. Helaas, als we de mensen vragen hebben zij echter niet veel vertrouwen dat deze vooruitgang op de korte termijn doorgezet kan worden vanwege de snel verslechterende economische situatie.
  • Het ruige landschap van de Andes bij SigchosHet weer: Het is winter in Ecuador. Dat wisten we natuurlijk. Maar daarmee is alles gezegd. Want het hangt enorm af van waar je bent hoe zich dat vertaalt. Elk gebied heeft zijn eigen microklimaat. En dat kan binnen 50km flink verschillend zijn. In de Galapagos was het prachtig weer. Zon met af en toe wat wolken. Rustige zee. In Quito betekent dit lente weer. ’s Ochtends heerlijk zonnetje en 23 graden, ’s middags meer wolken en soms zelf even regen. In de berggebieden is het best fris met veel wolken. Amazone was tropisch, maar bewolkt dus wat frisser dan normaal. In Guayaquil en de kust betekent dit gewoon heerlijk zomerweer. Door de 4 verschillende gebieden - Galapagos, laagland met zee, de Andes en de Amazone, dicht op elkaar en allemaal op tropisch niveau, krijg je deze verrassende afwisseling! We hebben overigens al vele verschillende verklaringen gehoord wanneer het regenseizoen zou zijn. Ondanks dat we zelf eigenlijk nog niet zoveel regen hebben meegemaakt (wel in Papallacta en de korte late middagregens in Mindo, Quito en Tena) lijkt iedereen hier zijn eigen regenseizoen te hebben.
  • De prijzen: Het prijsniveau is hoger dan wij hadden verwacht. Het doet niet veel onder voor de Nederlandse prijzen. Dit heeft natuurlijk te maken met de toeristische omgevingen waarin wij ons bevinden. En dan is het hier nog niet eens het toeristische hoogseizoen. Blijkbaar hebben ze hier goed begrepen wat ze toeristen kunnen vragen. En op een markt kun je nog onderhandelen, maar over hotelprijzen, restaurantprijzen en toegangsprijzen valt over het algemeen niet echt te onderhandelen. Toch geldt ook hier dat het enorm afhangt van waar je bent. En zijn de prijzen niet altijd te verklaren uit van wel of niet toerisme. Een auto huren is duurder dan in Nederland. De benzine is 1/3 tot 1/4 van de prijs in Nederland.

Kortom, een prima land om doorheen te trekken, met korte afstanden, enorme afwisseling en aardige mensen!

Groet, Reinoud

1. Opa en Oma:
    Lieve mensen ,
    Wat fijn, dat jullie ons zo uitvoerig informeren over jullie belevenissen in een voor ons onbekend land!!
    Dus ook voor ons genieten.
    Wij hebben inmiddels Petersburg verlaten en zijn na verblijf in Helsinki nu in Stockholm! Interessante cruise!!
    Liefs xxxxx
  2. Else:
    16 juli 2016
    Prima en goed geschreven verslag! Het is eigenlijk wel goed, dat jullie het land in deze nog redelijk primitieve staat verkennen. Over enkele jaren gaan die landen allemaal op elkaar lijken en zal er van de authenticiteit niet veel meer over zijn. Goed hoor om jullie Spaans zo te verbeteren. Daar zullen jullie op de verdere reis vast veel plezier van hebben! L.I.M. zien nu ook, dat niet iedereen in luxe leeft, zoals wij hier in Nederland. Wat een ervaring voor ze. Liefs en we reizen met jullie mee!
  3. Ben:
    16 juli 2016
    Jullie beschrijving van de vriendelijkheid van de mensen herkennen wij. Maar je schrijft niet wat ons (mij) steeds overkwam dat deze vriendelijke mensen ontzettend onvriendelijk werden zodra ik onvriendelijk deed. Zijn jullie altijd zo vriendelijk? En ceviche hebben wij altijd zeer gewaardeerd. De maaltijd in een resaurant begon steeds met een ceviche van schelpdierenspieren. Na mijn vorig commentaar kreeg ik nogal wat kritiek van mijn echtgenote, maar mijn enig probleem was waar ik de tijd zou kunnen vinden om ze allemaal op mijn gemak te kunnen bekijken. En daar zal wel geen verbetering in zijn gekomen. Ik heb zojuist Florida bekeken. Mooi, mooi, mooi maar veel, veel veel en dus lang, lang, lang.
  4. Diederik & Brigit:
    16 juli 2016
    Met veel interesse alle verhalen gelezen, prachtige reis, geweldige indrukken. Jammer dat jullie de Nederlandse keuken zo tekort doen. Net bij Schmidt Zeevis nog een harinkje met uitjes gehaald, helemaal niets mis mee. Neem aan dat Ecuador ook helemaal los is gegaan bij de prestaties van Verstappen, Dumoulin, Mollema, Schippers en natuurlijk "ik ben blij" Martina. Voor het normale volk is de vakantie ook begonnen. Veel plezier nog en geniet van al het moois!
  5. Gijsbrecht:
    20 juli 2016
    Dat is dan weer mooi, dat ik niet tot het normale volk behoor, van vakantie is hier geen sprake. Maar toch genieten wij wel mee van al het moois dat ons wordt voorgeschoteld uit Zuid Amerika. Veel plezier daar.
  6. R+SLIM:
    21 juli 2016
    @Gijsbrecht, ik heb niet het gevoel dat we veel medelijden moeten hebben. Vakantie is er voor jullie ook op andere tijden volgens ons. Wat betreft de Orchideën: die hadden we in Mindo moeten zien. Daar staat Mindo om bekend. Maar eerlijk gezegd hebben wij zie niet echt gezien.
    Is alles goed gegaan met jullie, gezien de aanslag in Nice? Was er niemand in jullie appartement op dat moment? Groet, R+SLIM