Groot, groter, grootst: Lima

25 juli 2016 - Miraflores, Lima, Peru

We vertrekken alweer naar Ica! Wat gaat de tijd snel. Na 3 volle dagen en 4 nachten in Lima gaan we nu met de bus naar Ica ten zuiden van Lima. Dat is een tussenstop voor Arequipa dat nog een stuk zuidelijker ligt.

Een wandeling door MirafloresLima was weer een mooie ervaring. Weer een hele andere fase in onze reis. Vanaf het vliegveld hadden we meteen het gevoel dat Lima, in tegenstelling tot dat wat we in Ecuador gezien hadden, een behoorlijke moderne stad is. Nou hebben we Guayaquil niet echt goed kunnen bekijken (slechts 2 keer doorheengereden) maar ook Quito deed niet zo modern aan. Zelfs niet in het rijkere Noorden van de stad. Niet alleen geeft Lima een moderner gevoel, we hadden ook een appartement gehuurd in plaats van een hotel. In de mooie wijk Miraflores. Boodschappen doen. Zelf ontbijt maken. Meerdere kamers en een woonkamer/keuken. Dat zorgt echt meteen voor een heel ander gevoel. Ook konden we onze koffers uitpluizen en de was doen. Dat was wel nodig want alle inhoud van de koffers leek na 4 weken vies of tenminste vochtig.

Surrealistische opgravingen midden in MirafloresEn wat hebben we dan zowel gedaan in Lima?

• Een bezoek aan het hypermoderne eet en winkelcentrum Larcomar in Miraflores: alle hippe winkelmerken maar ook leuke winkeltjes, heerlijke koffie, kraampjes met plaatselijk gebrouwen bier en dat alles met een prachtig uitzicht hoog boven de baai / het strand van Lima.
  • De rare opgravingen van Huaca Pucllana: een berg in Lima (Miraflores) die in 1981 plots een verborgen tempelcomplex bleek te zijn van het oorspronkelijke Limavolk (nog ver voor de Incas). Een surrealistisch plaatje midden in een woonwijk. De berg werd voor 1981 gewoon gebruikt om tegenop te fietsen, rennen of wandelen.
  • Waterfontijnlichtshow in Lima - 5De fontijnenshow in het park van Circuito mágico del agua: Eindhoven / Amsterdam Lichtjes Route eat-your-heart-out.
  • Het klooster en catacomben van San Francisco: Prachtig klooster met macabere kelders - als je van meters hoge menselijke beenderen houdt.
  • De musea Oro del Perú / Armas del Mundo in de chique wijk Curco:  een steenrijke Miguel Mujica Gallo heeft in zijn leven alles opgekocht wat hij maar kon vinden op het gebied van goud uit Peru en wapens (zwaarden, geweren, oorlogcostumes) vanuit de gehele wereld. Een te overdadige collectie aan wapens van bekende (van Napoleon tot Herman Göring) en onbekende gewezen wereldleiders. De meeste musea zullen hier jaloers op zijn.
  • De oude binnestad van Peru  met zijn 2 grote pleinen en drukke straten (vol met  toeterende auto's maar ook de voetgangersstraten waren absurd druk op zondagmiddag).
  • De leuke binnenplaats van Dedalo in BarrancoDe hippe wijk Barranco met verassend leuke winkeltjes binnenplaatsjes, galerietjes.

Dit alles afgewisseld met spelletjes spelen (kaarten en computers), lekker eten, koffie en warme chocolademelk drinken en een boek lezen.

Het moet nog vermeld worden dat we wel 2 stressmomenten kenden. Ten eerste bleek de bankpas van Suzanne achtergebeleven te zijn in een ATM in het oude centrum van Lima. De betekende dat we 2 keer (zonder resultaat) met de taxi heen en terug naar het oude centrum moesten. De 2de keer in spitsuur op maandagavond. Dat is écht geen pretje. Daarnaast gingen wij op zaterdagavond vrolijk de volgende periode van onze reis boeken toen wij er achter kwamen dat het de komende donderdag, vrijdag en zaterdag nationale feestdagen zijn in Peru: Onafhankelijkheidsdag! Dat betekende dat hotels en bussen voller waren dan verwacht. Uiteindelijk om 2 uur 's nachts hadden we onze scenario's bij elkaar verzonnen en geregeld.

Nog enkele zaken die ons op zijn gevallen:

1. De stad schijnt bijna 10 miljoen inwoners te hebben. Dat is gewoon meer dan de helft van de Nederlandse bevolking dicht op elkaar!
  2. Alle auto's hebben hier hetzelfde alarm geluid (een alarm dat afwisselend allerlei populaire alarmgeluiden afspeelt). Dit hoor je dan ook vele malen per uur afgaan. Of het zin heeft??? Overigens was dit specifieke autoalarm ook in Ecuador populair.
  3. Voorrangsregels zijn heel simpel: het recht van de sterktste (vrij naar Galapagos). Diegene die het eerste voorrang neemt, krijgt het ook. Wij hebben geen botsingen gezien. Hoe dat mogelijk is weten we nu nog niet. Deze voorrangsregels werden door de taxichauffeurs letterlijk bevestigd.
  4. De Pisco Sour was van verschillende kwaliteit, maar nog steeds erg lekker. Dat geldt ook voor de Cheviche, die overigens hier in Peru heter was dan in Ecuador.
  5. Wat zijn hier toch veel taxi's! En officiele taxi's en officieuze taxi is één pot nat.

Het klooster van San Franciscogroet, namens R+SLIM

Suzanne + Reinoud

1. Mijke:
    26 juli 2016
    Wat een leuke verhalen! Beleef het helemaal met jullie mee zo. Ik ben benieuwd waar jullie na Lima naartoe gaan. Buen viaje! Gran abrazo, Mijke en co
  2. Gijsbrecht:
    26 juli 2016
    Dat klinkt als een interessant reisdoel. Maar als ik het goed heb, is de Peruaans "fusion"-keuken wereldberoemd. En dat hebben jullie vast uitgeprobeerd of niet?
  3. Else:
    26 juli 2016
    Zo druk kan ik me Lima niet herinneren! Ook was er alleen Ben's Diners kaart die we konden verliezen! Gelukkig kun je nu even Apeldoorn bellen? Wel pech en ik hoop dat het jullie verdere (wat rustiger?) reis niet beinvloedt. Kijk al uit naar het volgende verslag. Abrazos!!!
  4. Opa en Oma:
    26 juli 2016
    Wat zien en maken jullie mrt het gezin toch veel mee op jullie reis! Onvergetelijke indrukken en gebeurtenissen!! Wat heerlijk!!
    Geniet er met volle teugen van!!
    Liefs xxxxx
  5. Suzanne:
    27 juli 2016
    Wat een vol programma weer. Met alle indrukken en stressmomenten hebben jullie na deze reis vast behoefte aan vakantie.
    Xx
  6. Bart:
    19 augustus 2016
    Tja, dat van die bankpas is blijkbaar erfelijk, gelukkig loopt dat meestal met een sisser af. De genoemde voorrangsregels worden in de praktijk in heel Latijns-Amerika toegepast en ook in Azië, allemaal die regeltjes uit je hoofd leren en er dan ook nog aan denken op het juiste moment werkt alleen maar ongelukken in de hand....veel eenvoudiger en effectiever zo. Na een paar pisco's ben je er zo aan gewend!!!