Wonder van de zee

20 juli 2016 - Puerto Lopez, Ecuador

Daar stonden we dan, de familie van Dommelen, klaar om te gaan. We stapten in de auto en reden weg naar de haven van Puerto Lopez. Dat was 40 minuten rijden.

Haven van Puerto LopezPier van Puerto Lopez

bij de Touroperatordriewieltaxi'sPier van Puerto Lopez - 2

We kwamen eerst bij een soort van winkeltje waar een meneer ons kwam ophalen. We reden met 2 driewieltaxi's verder en dat duurde maar kort. We moesten even wachten tot we op onze boot konden stappen en daar ontmoetten we 2 mensen die ook Nederlands waren. Zij gingen op dezelfde boot als wij.

We kletsten even en uiteindelijk gingen we aan boord. We kregen zwemvesten of wat ze daar noemen "lifejackets".

op de uitkijkwachten op de boot

We ginge een stukje varen maar we zagen nog niets. De boot ging wel flink op en neer en dat was stiekem best een beetje eng.

Het was de bedoeling dat we walvissen zouden zien maar daar moet je veel geduld voor hebben.

We bleven kijken en turen en wachten totdat iemand riep dat hij iets had gezien.

Iedereen keek dan een kant op maar het was opeens verdwenen. Waarschijnlijk zagen we een walvisvin omhoog komen. Dat was wel mooi maar de gids zei dat het nog maar het begin was.

WalvisvinStaart

We voeren nog een tijdje door totdat we bij een andere boot kwamen die stil lag. Kijk, dat was weer een walvis maar nu echt heel erg dichtbij. Of nee, het waren er zelfs 2. Ze waren een paringsdans aan het doen of zo. Ze sprongen heen en weer en het was heel indrukwekkend om te zien. Mama en ik hebben een selfie gemaakt met een walvis op de achtergrond.

selfie met walvis

Het was prachtig. Zelfs onder water kon je ze goed zien. Waar ze onder water verdwenen waren, was een soort gladde blauwe vlek. Het mooiste vond ik de staart als die boven kwam.

Als je wilt weten waar walvissen zwemmen, moet je goed opletten of je ze ziet spuiten uit hun spuitgat in de verte.

Walvis

Toen we genoeg walvissen gezien hadden, vertrokken we weer. We konden bij een eilandje nog even zwemmen en snorkelen en het water was lekker warm.

Dichtbij!Walvissenkop

Dat was trouwens ook de reden dat we de walvissen konden zien. Ze komen helemaal uit Chili gezwommen om te paren en kindjes te krijgen in het warme water van de oceaan voor de kust van Ecuador.

Zo was het weer een gave dag met al die mooie walvissen!

Groetjes,

Milou van Dommelen

1. Suzanne:
    27 juli 2016
    He Milou, toch een voordeel van 's nachts werken.... Kon ik mooi direct je pas geposte verhaal lezen. Wat prachtig moet dat zijn geweest. Ze zijn vast enorm groot om zo van heel dicht bij te zien. Ik hoop dat je nog veel mooie dingen
    te zien krijgt
  2. Hoepels:
    Ha Milou,
    En wij zijn vroeg uit de veren, dan lezen we ook meteen jullie mooie verhalen.
    Wat een gigantische beesten zijn het, en wat een knobbelige kop heeft die ene op de foto, dat is vast een hele oude, denk je niet ?
    Wist je dat walvissen ook kunnen zingen ? Zo praten ze met elkaar.
  3. Gijsbrecht:
    27 juli 2016
    Nou wordt ik echt jaloers. Dat moet toch wel heel bijzonder zijn geweest zo dicht bij zulke grote dieren.
  4. Else:
    27 juli 2016
    Goed verhaal Milou! Het is alsof ik er zelf een beetje bij ben. Zie ik daar een Provencaals meisje, op zoek naar prachtigeselende walvissen? Besos.
  5. Else:
    27 juli 2016
    Sorry, prachtig spelende walvissen. E.
  6. Bart:
    27 juli 2016
    Heel mooi verhaal Milou en gave foto's. Ik denk dat je je heel erg klein voelt in zo'n bootje als plotseling naast je zo'n kolos opduikt, brrr best wel griezelig lijkt me
  7. Ben:
    27 juli 2016
    Milou, wat kun jij goed beschrijven.Ik zie het allemaal voor mij.Maar ik begrijp niet dat je niet bang was. Zo'n grote dieren, daar zou ik het van in mijn broek doen als ik ze zag. Maar gelukkig was ik er niet bij. Ik lag in mijn luie stoel. Ik dacht als er dan toch walvissen bekeken moeten worden dan laat dat Milou maar doen. Die kan dan vertellen hoe ze waren en ik zit zonder schrik
  8. Opa en Oma:
    3 augustus 2016
    Hi Milou,
    Wat een goed verhaal van jou!
    Heel veel plezier bij de volgende"uitstapjes"
    Liefs xxxxx